Прочетен: 3796 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 07.12.2013 01:26
Някои предпочитат да имат повече Пари, а други - повече свободно Време. Не е ли по-добре, обаче, да ги имаме и двете заедно. Така ще можем да имаме и да правим това, което и когато си поискаме...
Живеем във времето, когато става все по-актуално за повечето хора, независимо къде живеят и с какво се занимават, да помислят да своето по-добро настояще и бъдеще, намирайки начин да допълнителни доходи. Особено актуални напоследък са възможностите, които дават следните две бизнес сфери, широко известни като Директи продажби (Direct Selling) и Мрежов маркетинг (Network Marketing).
Целта, която си поставих с тази статия, не е да противостявам едната бизнес сфера на другата, но просто споделя някои свои мисли, които човек би могъл да вземе предвид, избирайки в коя от двете има желание да се реализира. Понеже е невъзможно да имаме успех в дадено начинание, ако не знаем основните принципи и правила, които действат в него и ако не сме последователни и фокусирани в прилагането им точно там.
И така, както знаем, всичко започва (и завършва) с лидерството – и възходите и паденията. Затова, нека първо погледнем, кое различава лидерите в сферата на Директните продажби от лидерите в Мрежовия маркетинг.
Лидерите в Директните продажби обикновени ги наричат Мениджъри по продажби (Sales managers) и те основно обучават хората си да продават. Целта е повишаване оборота от продажби - за Компаниятата и за мениджърите. В това няма нищо лошо, понеже така се придвижват ценни продукти до потребителите, но не са много хората, които обичат и могат да правят това за дълго време. Според мен, това е една къртовска и бих казал дори неблагодарна работа, особено действайки със студения пазар, което неминуемо ще се наложи, за да се достигнат повече потенциални клиенти и увеличат продажбите, тъй като доходите (по-скоро линейни) идват за продавачите точно от там.
В Директните продажби и след обучението си, новите хора отиват да продават нещо, което повечето хора по-скоро не искат и не харесват.
Лидерите в Мрежовия маркетинг са наречени Спонсори (Sponsors). В дейността си те основно са обучители и треньори, на база изграждане на дълготрайни взаимоотношения със своите хора, с които действат кано екип. Затова все по често Мрежовият маркетинг се нарича бизнес на взаимоотношенията (Relationship Marketing). Лидерите в него учат хората си как да спонсорират и да дуплицират проста бизнес система. И след като ги обучат по тази проста система, започват да практикуват заедно с новите си хора, докато намерят техните хора за бизнеса.
Директни продажби Мрежов маркетинг
Когато сме в Мрежовия маркетинг, да спонсорираме някой означава да го обучим и да излезем заедно с него да намери своите бизнес партньори, и то тези, с които вече той е изграждил добро взаимоотношение и те му имат доверие. С други думи, спонсорирането тук е обучение и помагане, на база взаимоотношение.
В Директните продажби хората се учат за продавачи, които да работят добре с т.нар. студен пазар (cold market) за достигане на повече хора, дори и непознати, с цел още по-мащабно предлагане на продуктите. И когато това го правят добре, те са успешни в бизнеса на Директните продажби. Това обаче е много трудно за дуплициране, понеже повечето хора (над 95%) не харесват и не желаят да правят това – да продават и да им се продава.
В сферата на Мрежовия маркетинг, обаче, целта е различна и се състои в достигането и отсяването на само на хората, които имат интерес от бизнес възможността (също и от използването на продуктите, предимно за себе си и за свои близки). Това става чрез споделяне (sharing или telling), а не чрез продаване (selling), като това са основно хора от т.нар. горещ пазар (hot market) или по-скоро целеви пазар (target market) – т.е., желанието ни е достигане и ефективен подбор на правилните хора. Това може да стане само чрез нашето ясно и открито позициониране, публикуване и лоялно привличане само на хора, които имат интерес от това, което ние сме и което можем да им дадем. След което продължаваме да работим с тях, а не с всеки, когото срещнем. Това би ни спестило много време, усилия и негативни емоции, и би правило бизнеса ни по-успешен, забавен и привлекателен. Надявам се да успеете да видите тази разлика, понеже тя е много съществена.
Освено това, добрите продавачи от сферата на Директните продажби нямат никаква гаранция, че ще успеят в Мрежовия маркетинг, дори бих казал, напротив. И основната причина да това е в самите тях. Обикновено те нямат търпението да изграждат трайни взаимоотношения и доверие и да обучават други хора, с които са заедно в бизнеса.
Добрите продавачи умеят да привличат вниманието на хората и да продадат продуктите си, но те не са добри в изграждането на екипи и на големи мрежови организации, което е основното при Мрежовия маркетинг.
Действията на успешните в Директните продажби са на широко, но плитко, докато успешните мрежовици копаят на дълбоко, понеже целта им не са бързите, а пасивните (повтарящи се) доходи (residual incomes), за тях и за хората от екипа им – заедно изграждайки голяма и сплотена мрежова организация. А това без обучение и без ефективна култура на дуплициране на проста бизнес система от всеки в екипа (мрежовата организация) не би могло да бъде постигнато.
Завършвам с това, което споменах в началото. Целта ми в тази статия не е противопоставяне на двете разглеждани бизнес сфери, а да представя основните им разлики, както и на правилата и принципите, които действат в тях. Според мен и двете са стойностни бизнес възможности с голямо бъдеще, но човек трябва сам да реши към коя от двете да се насочи и да се реализира професионално, прилагайки съответните за нея правила и принципи, ако наистина желае да успее и да постигне мечтите си. Лично аз преди няколко години направих своя избор и съм доволен от плодовете на това свое решение.
С пожелание за успех и до следващата ни среща! :-)
А ако имате желание да споделите и вие нещо, то бихме могли да се свържем и в тези социални медии:
https://facebook.com/ognyanchipev
https://twitter.com/ognyanchipev
http://youtube.com/ognyanchipev
https://linkedin.com (Ognyan Chipev)
Skype: ognyan.chipev
(c) 2009 - 2013 Integrity Life - София.
Тагове:
Видео комуникации в Интернет - Защо и Ка...
Индустрията Мрежов маркетинг – някои екс...
И в България може да се живее щастливо.....
КАКВО Е РЕЙКИ